Tankar kring socker så här i juletid

I fredags är det tre månader sedan som jag började med ketogen kost igen efter ungefär ett halvårs uppehåll. Eller inte helt uppehåll utan vissa ketogena måltider men en del snask, gluten och andra grejer som min mage inte gillar. Men den 13 september körde jag igång strikt, passade på när jag ändå inte kunde springa på grund av min skada. Och hur har det gått då? Först är jag väldigt glad över att jag kört tre månader. Något avsteg här och där har det blivit. Jag smakade tex en tugga kladdkaka men vet du, det var inte alls gott över huvudet taget. Jag smakade även av smörgåstårtan när jag och Ida fyllde år men nej, när jag inte ätit gluten på så länge är det inte gott. Jag känner inte att jag missar något med andra ord.
Jag har dock konstaterat att det inte är lätt för en keto/lchf-ätande tjej så här i juletider att läsa bloggar för majoriteten svämmar över av godsaker att äta till jul. Jag funderar varje dag på om jag på julafton ska äta av allt eller om jag ska fortsätta på min bana. Om jag inte fortsätter på min bana just över julafton, för vems skull gör jag det isånafall då? Vill jag verkligen äta godis egentligen? Gör jag det för att jag vill eller för att det "förväntas" av mig för att inte vara "tråkig". Kommer jag kunna hålla mig till en dag eller kommer jag balla ur fullständigt igen? Jag litar inte riktigt på mig själv och konstaterar när jag skriver ner mina tankar att jag nog har ett sockerberoende i botten.  🤔
Tänkte avsluta inlägget med några generella tankar.  En lärdom jag gjort är att för mycket protein kickar ur mig ur ketos och ger mitt ett väldigt högt fasteblodsocker. Enkelt uttryckt kan man säga att levern producerar glukos av fett och protein och det gör att blodsockret sticker iväg.  
Sen är det lite läskigt hur mycket det kan skilja på blodsockret i olika mätare. Ovan är samma tillfälle och samma bloddroppe men det skiljer ändå väldigt mycket. Tänk om jag var diabetiker och anpassar insulinet efter det högre värdet. Hej blodsockerfall!
Jag är ännu inte ketoadapterad men jag känner ändå i kroppen hur mycket bättre jag mår. Det jag tänker mig att jobba mer med är sömnen och det mentala. Hur tänker jag jag kring mig själv och vilka tankar håller jag kvar vid och vilka tankar släpper jag vidare. Mycket mental träning med andra ord.
 
1 Ullie:

skriven

Du är så duktig . Min mamma har insulin och ho. Kan säga ibland. Nä det är inte gott längre så så är det nog

2 Znogge:

skriven

Jag trodde att du var diabetiker men det förstår jag nu att du inte är. Det finns knappast någon anledning att frossa i godis och sötsaker men är det helg eller någon speciell dag så avstår jag inte som en principsak. Ibland får man unna sig.

3 birgitmaria:

skriven

Visst är det mycket fika och godis på jul, men mycket julmat måste ju passa keto alldeles utmärkt? Eller hur? Hela julbordet är ju i princip bara kött.
Jag är ingen ketofantast, men du mår ju bra av det, så fortsätt även på jul. Jag lovar att skumtomtarna inte kommer att va goda och t o m julmusten kommer att kännas för söt. Man måste inte äta lussebullar och pepparkakor bara för att det är jul. Det går lika bra med annat :-)

4 jossanmalmqvistt:

skriven

åh vad duktig du är som inte äter socker!
Jag älskar allt gottis och nu i juletider finns de mänger av de! :P
Du är grym och du kommer klara de!

5 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★:

skriven

Åh förstår det där med kosten, dock från när jag åt vegokost. Just vid stora högtider är det galet svårt att äta "avvikande" för folk vill att man ska äta det som finns där. Någonstans lär man ju lyssna på sig själv, och du kanske skulle kunna göra två rader eller något? Skriva positivt och negativt eller så?

6 Amanda:

skriven

Jag tycker du ska göra som du vill under jul men det jag undrar över, finns det julmat för er som äter keto kost? Tänker att även du kanske vill ha julmat. Men du gör helt klart som du vill :)

7 Lexochlogan :

skriven

Kul med lite nya träningsredskap. Ohno ja vissa saker lär man sig den hårda vägen, hoppas det gick bra ändå

Kommentera här: