Jag tror inte på.....

.... Att det är normalt att alltid gå runt och vara trött. Att känna sig trött efter intensiva dagar är inte det jag syftar på utan det där att alltid känna sig trött och att aldrig ha orken till att göra saker. Det tror inte jag är normalt egentligen. Men vi är så vana vid att vara trötta att det blir det nya normalläget.
.... Att veganmat är bra för alla. Särskilt inte barn och gamla. Konsekvenserna av det kommer vi dock inte se nu utan det kommer bli som när det sades att det mättade fettet var farligt och "alla" istället började käka hög kolhydratskost och hittepåmat. Vad har hänt med människornas hälsa efter det?
.... Att det största problemet för klimatet är att man äter kött. Missförstå mig rätt, klimatet är viktigt men jag tror att fokus ligger på fel saker vad gäller klimatfrågan när man fokuserar på köttätandet. I debattartiklar och på nätet så är det ofta som köttätandet skammas i diskussioner kring miljön och det tror jag är helt fel väg att gå.
1 Jennysvardag :

skriven

Det där med veganmat håller jag med dig om. På Louis förskola så serverar dom mest veganska och vegetarisk. Loui är så hungrig efter att ha ätit den maten på förskolan. Barn behöver verkligen få i sig allt även kött och mejeriprodukter. Som du säger så är man så van vid att vara trött hela tiden och inte orkar göra något. Undrar vad det beror på egentligen

Svar: Jag tror att det beror på felaktig kost. Att man äter saker som man egentligen har intolerans emot. Jag fick en bok i juklapp där författaren spaltat upp symtom som kan bero just på felaktig kost. Hur spännande som helst. Kosten är verkligen a och o för att må bra. Tanken är att jag ska skriva ett inlägg om just det framöver.
Hanna

2 Madde :

skriven

Den där tröttheten känner jag igen. Går runt i en ständig dimma. Många som väljer just veganmat gör ju inte det enbart för hälsans skull utan för att dom är emot dödandet av djur. Jag tror på en allsidig kost med bra kolhydrater, bra fett och bra proteiner och till det röra på sig. Gå ut och leka för barn, ta promenader, och hoppa över bilen.

Svar: Jo, jag vet att det är för djurens skull, men det betyder inte att jag tror att det är bra för kroppen att vara vegan. :-)
Hanna

3 Pärla:

skriven

Håller med dig på flera punkter. Jag är ofta trött för ingenting och får ofta höra "att det ska vara så nu". Tveksamt.
Vego mat är säkert bra för vissa men långt ifrån alla.

4 TwinMom.se:

skriven

Kan inte hålla med om veganmaten faktiskt. Har vart vegan i 16 år och mår tipp topp! Det viktiga är att man vet vad man bör få i sig för att må bra, då är det precis som när andra väljer att äta både djur och mejeriprodukter. Folk är så okunniga många gånger och tror att veganmat består av vatten, enformig sallad och några bönor hit eller dit och riktigt så är det ju inte.
Håller däremot med om att man inte ska gå runt och känna sig trött, då är det dags att ta tag i måendet. Tror dock att det blir bättre snart i och med att ljuset börjat komma tillbaka🌸

Svar: Det är ju toppen att du mår bra av att vara vegan. Jag pratar dock generellt och inte på individnivå. Tycker det blir fel när man utgår från sig själv och att det också då gäller alla bara för att det funkar för en själv. Det beror ju helt på sin egen biologi vilket skiljer mellan individer. Samma sak med LCHF och keto som jag äter, det passar ju inte alla, även om det är en kost som jag personligen tror på. Det jag mest förespråkar i slutändan är mindre socker, gluten och hittepåmat. Visst finns det stor okunskap men det gäller åt båda håll. Jag är dock inte en av dom som saknar kunskap.
Hanna

5 Sandra:

skriven

Är inte vegan själv men tror att det är bra generellt. Det finns samhälle i världen där vegansk kost varit rådande över tid och de blir gamla och friska. Har varit dokumentär om det på tv kommer tyvärr inte ihåg vad programmet heter för skulle gärna se det igen.

Svar: Det tror inte jag. :-) Inte för den stora massan iallafall då det krävs mycket kunskap för att inte få näringsbrister. Det är skillnad på animaliskt protein och växtbaserat protein. Skulle gärna se den dokumentären. Hojta till om du snubblar över den. :-)
Hanna

6 jessica:

skriven

Oj oj, här var ett hålla med inlägg för mej. Klart vi inte ska gå runt och vara trötta hela tiden, varken normalt eller behagligt! Lightprodukter och annan hittepå mat borde förbjudas! Visst kan vi minska köttkonsumtionen men INTE utesluta, jag tror vi behöver våra animaliska proteiner jag...
Hoppas du har lediga och härliga dagar!

7 Amanda:

skriven

Intressant inlägg, jag har läst en del att många tror och tycker att klimatet har med köttätandet att göra. Och jag tror nog inte att det handlar om det. Det är nog mycket mer än bara kött. Jag anser inte att det är fel att äta kött heller som många veganer gör. :)

8 Åsa:

skriven

Jag håller med dig. Enligt WWFs webbsida, tror jag det var, beror 75 % av alla koldioxidutsläpp i världen på förbränning av fossila bränslen och främst kol och olja. Och de största bovarna är Kina, Ryssland och USA. Endast en fjärdedel av utsläppen orsakas av avskogning, jordbruk och djurhållning. När jag gick i lågstadiet på 70-talet fick vi lära oss att orsaken till Saharaöknens utbredning berodde på jordbruket, när man plogade upp det tunna jordlagret och istället vände upp den näringslösa järnhaltiga sanden. Det är sällan boskap betar så aggressivt att de river upp rötterna på gräs och buskar.

Min brors flickvän har varit vegetarian sedan hon var 15, är snart 40, och jag har aldrig träffat någon som är så trött som hon. Hon verkar inte göra annat än sova när hon inte jobbar. För några år sedan fick hon dessutom allvarlig brist på om det var K- eller något annat vitamin som endast finns i kött, och då äter hon ju både ost, ägg och yoghurt. Hon fick först gå och få en spruta hos doktorn varje dag under en vecka och nu är hon satt på tabletter för resten av livet, om hon inte börjar äta kött. Hon är säkert påläst men ändå verkar det vara väldigt svårt att få i sig de vitaminer och mineraler som bara finns i kött. Sedan har hon också problem med magen, något hon fick några år efter att hon blev vegetarian. Jag köper alltid ekologiskt kött för jag tror att de djuren har haft en bättre uppväxt och kunnat både beta och böka.

Svar: Tack för din långa och tänkvärda kommentar. Jag tror att din vän skulle må bra av att addera kött men om det är av etiska skäl så blir det ju svårt. Skulle aldrig rekommendera någon att bli vegan/vegetarian.
Hanna

Kommentera här: