Hanna

Massage av musklerna
Hej! Idag tänkte jag dela med mig av små fantastiska tips för att mjuka upp hamstrings, aka baksida lår. Du behöver en liten boll och en mindre fotboll.
Börja med att stå med fötterna parallella och höftbrett isär. Andas in, andas ut och aktivera magmusklerna och rulla ner. Utan att pressa utan bara som ett litet test för att se hur långt du kommer. Notera hur det känns i benen. På bilden ovan ser du hur långt jag kommer efter tuffa intervaller. Ganska långt kvar till golvet eller hur?
Placera bollen (om du gör det för första gången kan det göra lite ont, använd då den större bollen) rakt under sittbenet. Böj benen och rulla fram och tillbaka några gånger, därefter rulla åt sidan några gånger och sista rörelsen med bollen under sittbenet är att cirkla fem åt varje håll. Jag böjer benet som inte masseras av bollen. För mig känns det bättre, du får prova dig fram. 
Gör rolldowns, med bollen först mellan låren, sedan mittemellan lår och knä, därefter mellan knä och vader och sist nere vid fötterna. Pressa inte utan slappna av i rolldown och känn in hur det känns i kroppen. Hur du sjunker djupare ju mer musklerna slappnar av. 
Efter tjugo minuter når jag golvet, och det utan att ha stretchat utan enbart mjukat upp musklerna med hjälp av en boll och massage. Samma effekt på baksida lår får du också genom att använda en boll och massera fotsulan genom cirklar och att röra foten fram och tillbaka.
 
 
Johanna

Toppentips :) något jag gör alldeles för sällan. Ska leta fram den där lilla bollen hemma tror jag..

Svar: Ja gör det! Superbra för kroppen. :-)
Hanna

birgitmaria

Måste skaffa mig en boll.
Bra tips!

Svar: Kul att du gillar mitt tips!
Hanna

Mösstanten

Men så smart!

Svar: Det tyckte jag med!
Hanna

Linda

Vilka bra tips!

Svar: Kul att du tycker det!
Hanna

Yasmine

Vilka bra tips, tack så jättemycket! :) Ska genast testa!

Svar: Kul att du tycker det. Vore kul att få veta vad du tyckte. :)
Hanna

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress