En investering i min hälsa

I förra veckan tog jag och Rickard beslutet att sluta äta godis. Något slutdatum är inte satt utan det är på obestämd tid. När jag köper godis blir det ofta att jag köper en stor mängd vilket gör att jag har godis hemma mer än en dag och jag vill inte äta snask. Det är mest sockermonstret i mig som hela tiden vill ha något sött och oftast tycker jag inte att det smakar särskilt gott. Då är det mest för ätandets skull och då kan det lika gärna vara. Just nu blir det ännu lättare att motivera mig då min mage är katastrof. Jag var så glad förra veckan när jag inte hade något ont. Den lyckan blev dock väldigt kort. Jag ringde vårdcentralen igår och det enda de föreslog var att äta omeprazol en vecka och sedan höra av mig igen om det inte blivit bättre. Jag behöver såklart testa om det kan hjälpa mig men egentligen är jag inte för symtomlindring. Jag vill hitta orsaken till det onda och behandla den. Inte bara symtomlindra även om det också såklart är en viktig del.
1 Netti Starby:

skriven

Hoppas att du hittar orsaken till dina magproblem för det låter verkligen jobbigt! Kramis

Svar: Det hoppas jag med. Det är verkligen inte roligt. :-(
Hanna

2 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Behöver göra detsamma. Åkte dit nyss igen, jag mår inte bra av socker. Vem gör det egentligen? Nej lär bättre på mig helt klart. Socker är rena döden för kroppen.

Men magsjukan nu kanske kan ge mig en liten skjuts i rätt riktning :)

Svar: Men fy för magsjuka. Krya på dig!
Hanna

3 Matilda Berlin:

skriven

Så bra beslut!! Du är så grym vännen!! Hoppas verkligen att magen blir bättre snart - finns ju nästan inget värre än just magproblem... STOR kram fining <3

Svar: Kram tillbaka!
Hanna

4 Mösstanten:

skriven

Jättebra att sluta äta socker. Det kanske hjälper din mage. Om inte det räcker finns något som kallas fodmap. Min dotter använde sig av det när hon hade problem med magen.

Svar: Jag har funderat på fodmap ganska länge och tror att det kan hjälpa. Har tänkt på det ganska länge. :-)
Hanna

5 Dixi Wonderland:

skriven

Vi har också dragit ner på godiset. Mitt sötsug minskar nu under sommaren automatiskt men sen tycker jag att det har blivit lite för mycket det senaste :P

Svar: Vad bra att ni gjort det. :-)
Hanna

6 Carolina:

skriven

Spännande! Önskar att jag kunde göra detsamma :)

Svar:
Hanna

7 Ingmarie:

skriven

Klokt beslut! Jobbigt med magen. Och jag är som du, vill inte ta symtomdämpare. Åtminstone inte när det gäller sånt här. Hade letat upp en bättre vårdcentral. Eller provat ex en duktig kinesiolog. När/var/hur började det och hur är symtomen? Kan ju mycket väl vara kosten . Krya på dig!

Svar: Jag har haft problem ganska länge, över ett år. Det började med att jag reagerade på gluten. Men nu får jag även ont av att äta ägg, frukt och ibland mjölk. Det är jättetråkigt att bli så begränsad. Min mamma har IBS och jag börjar misstänka att jag har det med. Tack!
Hanna

8 Ingmarie:

skriven

Ja verkligen tråkigt! Stress är en stor bov när det gäller IBS men det vet du säkert redan...

Svar: Ja, men tack för påminnelsen för jag hade glömt bort. :-)
Hanna

9 Camilla Persson:

skriven

Jag förstår precis vad du menar, i och med flytt blev det mycket godis, läsk, fikabröd och snabbmat i en månad och magen var katastrof. Sluta att äta sånt för en vecka sedan med undantag för något glas pepsi max igår och vad mycket bättre man mår. Jag hoppas din mage blir bättre efter medicin och mindre socker 😌

Kommentera här: