Gå ner i vikt utan att träna

Har hon fått fnatt tänker säkert du nu. Nej, jag lovar, jag har inte blivit tokig. Men jag måste berätta om ett nyhetsbrev från Iform med just min rubrik som ämne. Jag blir bara så trött! Iform var en tidning som jag tyckte mycket om att läsa för några år sedan men som jag just nu blir alldeles matt av att bara tänka på. Samma sak med ToppHälsa. Jag tycker att det är två tidningar som har fokus på fel saker.  "Ät så här för att tappa fem kilo." "Gör så här för att få den rumpan du vill". Istället för hälsa och välbefinnande  så är det bara fokus på yta. Senast idag kom det ett nytt nyhetsbrev med samma budskap. Viktminskning. Varför avprenumererar jag inte bara tänker du säkert och ja, jag ska göra det. Nu har jag verkligen tröttnat. Jag tycker dock inte att det är något fel i att vilja gå ner några kilon eller att prata om det i vardagen när jag själv valt att ta upp det. Jag vill bara inte mötas av viktprat varje gång jag öppnar min mailkorg.  Just det här mailet tycker jag dessutom är falsk marknadsföring. Det ger sken av att det är så enkelt och att det krävs så lite. Det kunde dock inte vara mer fel!
 
 
1 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Håller med. Sen känns allt focuserat idag på vikten. Var på möte på Faluns största och mest kända gym i veckan. Var mycket frågor om vikt och jag sa; Jag har haft anorexia jag försöker sedan ett år att inte tänka på vikten det blir ett moment som styr mitt liv. Efter år av upp och nedgång i vikten så måste jag sluta tänka på saken, bryta det mönstret. Det är en av delarna i att jag till sist blev utmattad. Ändå var det fråga på fråga om fokus kring viktnedgång och hur mycket man vägde och drömvikt. Jag sa återigen det är inte vikten som är viktig för mig, det är nacken och ryggen. Ändå var detta ett färdigt formulär som skulle fyllas i...

Känns inte som att vikten är det viktigaste med träning, det borde väl ändå vara känslan av att må bra?

Svar: Alltså det där är ju helt sjukt. Att du trots din bakgrund fortfarande ska få höra en massa vikttjat. Om det varit jag så hade jag inte gått tillbaka till det gymmer. Känns respektlöst.
Jag tycker verkligen inte att vikten är det viktigaste med träningen utan det viktigaste är känslan det skapar i kroppen. Endorfinerna och lyckohormonerna som gör så gott för kroppen. Det borde vara det viktigaste!
Hanna

2 yeskeepitsimple.blogg.se:

skriven

Håller helt med dig !

3 anna:

skriven

Håller helt med dig

4 Frida:

skriven

Håller med, tycker också att det blivit sämre. Tyvärr så tror jag att det mest har med pengar att göra, de kollar upp vad folk söker på och vad som genererar mest klick just nu och då är det ofta sådana ämnen tyvärr.

5 birgitmaria:

skriven

Tänk om det vore så enkelt! Men det är det ju inte. Och det vore trevligt om man kunde jobba för träningsglädje och matglädje istället för vikt och utseende. (för ja, det hör ofta ihop) Jag läser inga träningstidningar just nu, för jag redan läst allt. Så känns det iaf. Men kanske längre fram.

Kommentera här: