Fokus rörlighet

Nytt år och nya möjligheter. (Jag höll på att skriva omöjligheter, men det menade jag såklart inte ) I år behöver jag fortsätta jobba på min rörlighet. Särskilt rörligheten i baksida lår (hamstrings). Det är rörligheten i hamstring som avgör hur långt fram man kan komma i övningar med sträckta ben till exempel. På bilden ovan ser du min rörlighet i hamstrings i rotation. Stel som jag vet inte vad men ändå mjukare än när jag började träna pilates.
Så nu är min tanke att jag ska träna rörlighet minst tio minuter varje dag. Tio minuter finns alltid, det handlar bara om att prioritera.
Min högersida är mjukare än vänstra. Så är det alltid att man har en sida som är rörligare än den andra. Pilates handlar om balans
Att få hjälp att stretcha och töja är alltid bra. Den här övningen har jag och Rickard gjort några år.
1 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Jag är fortfarande väldigt rörlig faktiskt, så när man väl fått det verkar det underhålla sig ganska bra, för det var typ 2013 som jag tränade upp rörligheten, hehe.

Svar: Vad roligt att du fortfarande har kvar rörligheten. :-D Jag vill verkligen bli mjuk i kroppen då jag verkligen tror på att det kan förhindra skador också. Jag har ingen forskning på det men jag är helt övertygad om att stela och korta muskler ökar skaderisken.
Hanna

2 Nina:

skriven

Fokuserar också på rörlighet just nu i min träning/rehab (opererad för navelbråck två gånger förra året). Det där med att bli "jämn" i kroppen....inte det lättaste....

3 Nina:

skriven

Fokuserar också på rörlighet just nu i min träning/rehab (opererad för navelbråck två gånger förra året). Det där med att bli "jämn" i kroppen....inte det lättaste....

Svar: Nej det är inte enkelt. Det kräver verkligen tid och disciplin. :-)
Hanna

4 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Spännande det där med att en sida är mjukare för har alltid tänkt att det är så :)

Svar: Jag tycker också att det är spännande och jobbar för att bli mjukare. :-)
Hanna

Kommentera här: