Duktiga flickor

Jag har tänkt skriva det här inlägget ett tag. Jag har funderat över det här att vi ska vara så duktiga hela tiden. Hemmet ska vara tipptopp, på jobbet ska vi hinna allt och att göra fel är en mindre katastrof. Men jag tänkte på, vi måste inte vara så perfekta jämt. Det är helt okej att vara medel. Att en dag strunta i dammråttorna i hörnet och istället ta ett långt bad. Eller ta en härlig promenad. Framförallt måste vi inte hinna vara överrallt samtidigt.
Våga säg nej ibland. Det är ingen som kommer tacka dig för att du bränner ut dig och kör på för hårt. Det är inte konstigt att så många kvinnor bränner ut sig när kraven är så höga.
Jag vill uppmana dig till att våga sänka kraven. Är det tufft på jobbet en period, sänk kraven på dig själv vad gäller hemmet. Är utmattningen väl ett faktum så kommer det inte att ha varit värt det att ha kört på för fullt. Det tar lång tid att komma tillbaka från en utmattning och många blir inte sig själva igen. Lyssna på kroppen och ta det lugnt!  Det är inte värt det att vara en "duktig flicka"
1 Linnéa:

skriven

Jag håller helt med dig! Vi behöver sänka kraven på oss själva och förväntningarna på varandra. Låta det vara ok att bara vara ok. Jag har ju själv "bränt ut mig" och även om jag inte hade perfektionistkrav på mig själv innan så tror jag tyngden av vad jag trodde förväntades av mig slet på mig. Att liksom inte hinna eller klara det som jag var rädd att andra trodde jag borde göra.

Mer good enough åt folket :)

2 thessas.blogg.se:

skriven

Bra påminnelse där! Jag kan själv känna att jag gärna vill hinna med mycket samtidigt och tycker väl att det är givande och peppande till en viss gräns. Men när den gränsen är nådd blir det lätt destruktivt. Försöker vara noga med att”checka av” med migsjälv ibland att allt verkligen känns ok, och våga säga nej eller avsäga mig saker när det blivit för mkt ❤️ Mkt viktigt med en sund balansgång!

3 Alice Lindström:

skriven

SÅ bra inlägg!

4 birgitmaria:

skriven

Du har så rätt! Ibland får man fundera lite över vem man gör allt för; sig själv, andra eller "fasaden"? Man kommer långt på medel och det kräver mindre stress och energi.

5 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Verkligen bra påminnelse :). Sånt man ska tänka på :D

6 Denise:

skriven

Så viktigt! För det är verkligen så.. ingen kommer att tacka dig när du är utbränd.

7 Anna:

skriven

Så bra inlägg! :)

8 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

skriven

Bra påminnelse, bra skrivet! :*

9 ExklusivaMoi:

skriven

Känner igen mig det där... har man tuff period (som jag har vid julperioden) så måste man få lov att tagga ner i andra saker i sin vardag! Jag är väldigt mån och faktiskt duktig av att leva utifrån vad jag själv gör för mig själv =)... nytt år nya äventyr och jag är redo för det! Ha det super och fortsatt TREVLIG VECKA, kramen damen

Kommentera här: