Måndag och fokus

I morse snöade det så nu är Idas snögubbar helt översnöade. Jag kanske är lite knäpp men jag är så glad över att jag äntligen får njuta av riktig vinter. Efter mitt pass igår så tog jag bussen från Åtvidaberg och istället för åka in till resecentrum klev jag av mitt ute på vischan och promenerade hem. Längs en landsväg med enbart snön som lyste upp och ibland enstaka bilar. Jag njöt av tystnaden och till och med av mörkret. Jag som egentligen är ganska mörkrädd.
 Vissa dagar är det helt omöjligt att fokusera men idag sa jag till mig själv på skarpen att nu ska jag läsa fokuserat. Och det funkade. Jag tänkte ta en paus på ungefär en kvart och sedan ska jag fortsätta. Jag har suttit här i köket och gått igenom ledrörelser och vilka muskler som utför dom. Just axelpartiet tycker jag är helt omöjligt att få in i huvudet men nu har jag kommit på ett sätt som gör det mer greppbart. Jag gör rörelsen samtidigt som jag säger musklerna högt. För musklerna i benen hittade jag på olika ramsor. Det gäller att hitta verktygen för att komma ihåg det som är viktigt. Minns du att jag fick en boll i huvudet på en fotbollsmatch 2015? Jag fortsatte döma matchen och fick sedan åka ambulans efter matchen då jag fick en kraftig hjärnskakning. I samma veva kunde jag inte ta ledigt då jag skulle prova på ett nytt jobb. Så här i efterhand tycker jag att det var dumt att jag inte bröt matchen och tog det lugnt minst envecka efteråt. Mina svårigheter att fokusera på det jag läser tror jag är direktrelaterat till den händelsen.
Jag njuter även av tända ljus. Visst kan man ha röda ljus fast det inte är jul? Det tycker jag iallafall. :-)
I nästa paus ska jag springa ett gäng intervaller på löpbandet. Inga trettiofem som senast jag sprang intervaller utan sisådär tio kanske. Därefter står det stretch och pilates på schemat. Lunchen har jag redan planerat. Det ska bli pannbiff och i eftermiddag tar jag pendeln till jobbet och får in några härliga kilometers promenad och frisk luft.
1 Pia:

skriven

Ljus är alltid rätt, även röda!!

2 ullie:

skriven

nej men usch va otäckt söta du inte skoj
det låter härligt att promenera där

3 birgitmaria:

skriven

Jag älskar när det är riktig vinter och i år har vi en sagovinter!!
Det är lätt att vara efterklok... (Jag hade nog inte heller brutit...)

Kommentera här: