Hanna

Bli piggare i vintermörkret
 
Det kan kännas långt till våren, särskilt för den som inte uppskattar vintern. Därför tänkte jag tipsa om några saker som kan göra oss piggare.
- Upp och hoppa. Om man sitter och nickar till under föreläsningen eller framför datorn. Då är det bra att ställa sig upp och röra på sig. Kroppen belönar de kortaste träningspassen med mer energi.
- Titta på gulliga katter på Youtube. Det finns amerikansk forskning som visar att man får mer energi och mer positiva känslor av att titta på katter som gör gulliga grejer.
-  Gör en spellista på Spotify med peppiga låtar. Finns det något som peppar lika bra som ett gäng bra låtar?
- Frys! Efter morgonduschen, duscha ett par minuter i kallt vatten. Forskning visar att det tar bort sömnighet efter natten. Är det lite väl ambitiöst med en kall dusch, blaska av ansiktet ett par gånger med kallt vatten.
- Ät bra mat. Få i sig färgglad mat med massor av vitaminer. Även grytor kan vara färgglada. Köp säsongens frukt och grönt och frossa.
- Byt koffein mot kolhydrater. För att verkligen få energi behöver man äta och inte dricka kaffe. Man kan egentligen bara få i sig energi från kalorier. En macka med avokado till exempel eller varför inte en härlig smoothie? Då får man i sig näring som gör att man kan hålla igång på riktigt.
-  Ta en promenad på lunchen. Så här års är det nästan enda tillfället man kan få lite ljus om man inte som jag till exempel jobbar oregelbundet.
- Andas ordentligt! Jag kommer skriva ett inlägg i veckan om pilatesandningen. Den här andningen använder jag även i vardagen och inte bara när jag tränar. Det är ett bra sätt att fylla på med mer syre.
★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★

Det där med att frysa i duschen har jag hört om. Grejen är den att jag bara inte fixar det :-p. Är redan iskall sedan innan ;)

GoForFit

Härliga tips :*

birgitmaria

Bra tips! Och så kul att det nångång tipsas om att faktiskt äta kolhydrater! Det där med lunchpromenader borde jag börja göra!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress