Saffransfudge

Idag kokade jag saffransfudge efter ett recept hos Underbara Clara. Nästa gång ska jag göra fudgen utan den vita chokladen då jag tycker den tar över för mycket.
Till cirka femtio bitar behöver du:
2½ dl vispgrädde
3 dl strösocker
3 msk sirap
1 kuvert saffran
150 gram vit choklad
Gör så här:
Mät upp grädde, socker och sirap och häll i en kastrul. Rör tills det börjar koka och rör sedan om då och då. Låt koka tills den klarar ett kulprov. Dra av plattan och häll sedan ner saffran och rör om.Dela den vita chokladen i bitar och rör ner den i smeten. Häll över i bakplåtspappersklädd form. Bred ut smeten i ett jämt lager och låt stelna innan den skärs upp. Det går att förvara den i frysen.
1 www.nouw.com/sannaevelyne:

skriven

Lät super gott ju :)

2 Fru Elversson:

skriven

Så härligt!! Present är väl lite pricken över i:et så att säga :) Hoppas julhelgen blir toppen för dig och din familj!

Svar: Tack, jag önskar dig detsamma!
Hanna

3 Yasmine:

skriven

Saffransfudge låter bara sååå sjukt gott! :D

Svar: Det var gott, minus den vita chokladen.
Hanna

4 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Det där låter gott, jag önskar viljan och orken fanns att laga sådant här. Men jag får inse att denna jul handlar mer om att överleva och hitta ett lugn för mig. Det är väl bara så antar jag att man får försöka leva och då prioritera bort saker som man kanske tyckt varit roliga :)

Svar: Förstår att det är tufft för dig nu. <3 <3 <3
Hanna

5 Johanna:

skriven

Men mums mums mums! Måste helt klart prova <333

Svar: Gör gärna det!
Hanna

6 Amanda:

skriven

Har aldrig ätit saffransfudge men det låter otroligt gott själv älskar jag att äta knäck på julen :)

Svar: Knäck är ett måste. Men tror jag får strunta i det i år och bara koka kola. Men vi får se vad tiden räcker till för. :-)
Hanna

7 Sara:

skriven

Men hur mumsigt lät inte det? Helt sjukt hur man kan bli så sugen på något man aldrig har smakat förut va? Men det lät ju relativt lättlagat och jag tror nästan att alla ingredienser finns hemma.

Svar: Haha, jag är precis likadan! :-)
Hanna

8 Madde:

skriven

Tyckte det lät riktigt gott, men gillar både saffran och vit choklad.

Svar: Då kommer du säkert gilla fudgen. :-)
Hanna

9 Wifeey:

skriven

Men så galet gott de lätt med saffransfudge :D
Nu blev detta ett måste att testa ju haha :D

Svar: Haha, bloggarnas makt är stor ibland. Jag blir ofta sugen på att testa grejer som jag läst i bloggar och som jag aldrig skulle komma på tanken att göra annars. :-)
Hanna

10 Jennifer:

skriven

Ååh det lät som något jag hade tyckt om, måste prova göra dessa 😍

Svar: Testa gärna och berätta sen vad du tyckte. :-)
Hanna

11 Emma Engström:

skriven

Åhh, saffran är ju så himla gott!! <3

12 Em:

skriven

Men halleda. Så gott! Detta måste jag absolut prova, kan ju absolut inte vara något än jättegott!

Svar: Ja testa! :-)
Hanna

13 Natalie:

skriven

Ååh maj gaad så gott😍

14 Mirre:

skriven

Ohhh det lät smaskens, man blir så¨sugen att baka hela tiden nu

Svar: Ja det blir man verkligen. :-)
Hanna

15 Fnulan:

skriven

Men TACK för receptet, läser aldrig hos Clara så det var tacksamt att du lade det här med. Ja vit choklad kan bli ganska sött!

Svar: Vad roligt att du uppskattar mitt tips! :-)
Hanna

16 Kathrinea:

skriven

Åh vad gott det lät! Måste jag prova denna helgen 😍

Svar: Ja prova det gärna!
Hanna

17 Carolina cuevas:

skriven

Jag har faktiskt tro det eller ej aldrig hört talas om dessa bakverk.Blev jätte nyfiken och måste pröva receptet när jag mår bättre

Svar: Ja gör det! :-)
Hanna

18 Sandra:

skriven

Låter ju gudomligt gott ❤
www.nouw.com/sandi_fighter

Svar: Ja om man tar bort den vita chokladen. Eller hittar en annan sort. Det kanske finns godare.
Hanna

19 K:

skriven

Mamma har alltid kokat fudge fast det bara är hon som gillar det. I helgen ska jag koka mina knäck så de finns kvar några till uppesittarkvällen.

Svar: Jag vill också koka knäck men det får nog bli kola den här gången. Har svårt att se att jag kommer hinna med både och så måste välja. :-(
Hanna

20 Jennifer:

skriven

Men så gott! Ska nog fråga grabben om vi ska göra sådana ihelgen, vi båda gillar ju fudge :D

Svar: Ja gör det. Så mysigt att göra det tillsammans också. :-)
Hanna

21 Lotte:

skriven

Det lät ju spännande med saffran i fudge, var de goda? Jag ska göra lite julgodis på lördag men då kör jag på vanlig fudge ;-)

Svar: Jag tyckte att det var godare att inte han vitchoklad i så om jag gör den igen kommer det vara utan choklad. 🙂
Hanna

22 Melissaskywalkz:

skriven

Men shit vad gott, det såg dessutom lätt att veganisera så ska testa det :)

Svar: Ja jag tror också att det är lätt att göra det med det här receptet. :-)
Hanna

23 Anonym:

skriven

Låter mums :) får skriva upp receptet :)

24 Frugan E:

skriven

Det låter ju jättegott! Har aldrig gjort fudge förut så vore kul att testa.
Är dessutom helt galen i vit choklad så jag tror jag vore okej med att det tog över :P

Svar: Då tycker jag definitivt att du ska köra enligt receptet. :-)
Hanna

25 Sophia W:

skriven

Åh vad gott! men det var ju synd att chokladen tog över 🙂

Svar: Ja det var jättesynd. :-(
Hanna

Kommentera här: