En fotbollsmatch

Jag räknade för ett tag sedan att min fotbollssäsong var slut för i år. Men så fick jag för ett tag sedan förfrågan om att döma en uppvisningsmatch mellan två damlag. För tjejerna är det en viktigt match då scouter från USA kommer för att kolla på dem.
Idag var det dags att dra på mig domaroutfiten och döma tillsammans med två andra tjejer. Det känns altid lite ringrostigt när det var ett tag sedan jag dömde men det var kul att få blåsa lite igen. Särskilt i team med tjejer. Matchen spelades på Linköpings arena och check på en mil löpning. Det var en rolig eftermiddag!
NOCCO vattenmelon och så Barebell. Så gott men för sista gången. Kom på idag att Barebells innehåller ju mjölk. Ridån gick ner.... Det borde jag ju tänkt på och inte undra på att magen varit knäpp....
1 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★:

skriven

Det där låter roligt :). Hade nog missat att du dömer i fotboll :). Eller så har jag glömt det, spelar du fotboll själv med?

Svar: Nej jag spelar inte själv. Jag är domare "bara". Inte så bara i och för sig. Ibland är det den svåraste positionen.
Hanna

2 Mösstanten:

skriven

Då får vi hoppas att scouterna från USA hittade någon.

Svar: Det hoppas jag med. :-) Det vore roligt för tjejerna för de var verkligen duktiga.
Hanna

3 Pärla:

skriven

Åh jag brukade döma i handboll, tyckte det var så kul.
Den baren har jag sneglat på några gånger men aldrig kommit till skott att testa

Svar: Som barn älskade jag att titta på handboll tillsammans med pappa. Det blir inte så mycket av det nu dock.
Hanna

4 Jennysvardag:

skriven

Åh vad roligt att vara domare. Jag håller alltid på domaren i fotboll 😂🙈 hoppas att tjejerna imponerade på scoterna 😃

Svar: Jag med! Kul att jag inte är ensam om det. Det hoppas jag med.
Hanna

5 Annelie:

skriven

Va kul att du dömmer i fotboll kul 😊

Svar: Det är jätteroligt! :-)
Hanna

6 Jenny:

skriven

Oh va modigt att vara domare!
Det hade jag aldrig klarat av, haha.. jag vill inte göra någon ledsen och hade dömt helt fel säkert.. haha!!!
Spelar du oxå fotboll eller dömer du bara?

Ha en fin kväll,

kram kram

Svar: Jag brukar tänka att det krävs en viss personlighet för att vara domare. Att kunna stå i mitten och vara i centrum kräver en hel del.
Jag dömer bara. Eller det är inte så bara. Utan domare, ingen match.
Hanna

7 Hanna:

skriven

Spännade med scouter från USA. Kul att få drömma fotboll

Svar: Det tycker jag med. :-)
Hanna

8 Liw:

skriven

Kul att döma en match igen kan jag tänka mig. Hoppas att scouterna hittade någon. Trevlig kväll!

Svar: Det hoppas jag med, för tjejernas skull.
Hanna

9 Anita Birgitta :

skriven

Det måste vara roligt att drömma i fotbollsmatch

Svar: Det är jätteroligt. Jag tycker om det väldigt mycket. :-)
Hanna

10 Johanna:

skriven

Åååh vad roligt att döma, har själv spelat och ibland kan man bli riktigt arg på domarna, haha. Gott med barbells och nocco, synd att magen strulade bara. Kramar <3

Svar: Haha, ja det får jag ta ibland, arga spelare alltså.
Ja det är synd. Men NOCCO och Barebells är nog inte så nyttigt egentligen så vet inte om det gör något. :-)
Hanna

11 Maria:

skriven

Vilken bra gratis-träning! Tänker man på att man är trött som domare eller är man så koncentrerad på spelet att det kommer efteråt? :)

Svar: Jo jag tänker på att jag är trött men brukar fokusera på spelet och bita ihop. Efter en match är jag trött i kroppen och känner mig tom i huvudet eftersom det varit så intensivt.
Hanna

12 Carolina:

skriven

Trevligt att återigen få vara en domare och hoppas att det kommer att det gick bra :D

Svar: Jo det gick bra för mig. :-)
Hanna

13 Moa:

skriven

Åhh vad spännande hoppas att det gick bra för dom :)

Svar: Det hoppas jag med. :-)
Hanna

14 Chanelle :

skriven

Men vad roligt att vara domare! Och spännande för tjejerna att det kommer folk som ska kolla på dem från usa😱😁

Svar: Ja det tycker jag med. :-)
Hanna

15 bylijo.se:

skriven

Tack för tipset om mjölk i baren. Det har jag glömt att kolla. Jag köpte i dag två till dottern att ta efter hennes simning. Hon är laktoskänslig.

Svar: Vad bra att jag kunde hjälpa till. Det är lätt att missa.
Hanna

16 charlottelinden.se:

skriven

Åh, men vad roligt att jobba som domare! Krävs det någon utbildning för det eller hur hamnade du där? :)

Svar: Ja det krävs utbildning för att döma distriktsmatcher. Utbildningen är uppdelad i steg och för att klättra måste man göra riktigt bra matcher och ha potential att komma långt. Jag har gått steg två och på den nivån får man döma upp till herrar div fyra och damer division 1. Jag var med min man när han dömde en pojklagsmatch och det såg så roligt ut så jag ville testa och sen har jag fastnat. Jag har varit distriktsdomare sedan 2007 så det är ett tag nu. :-)
Hanna

17 Snabela:

skriven

Hoppas att dömningen gick bra och amerikanerna hitta nån.

Svar: Det gick bra att döma och det hoppas jag också. :-)
Hanna

18 Hanneles bokparadis:

skriven

Getmjölk innehåller inte laktos, passarmånga allergiker, finns på ica mm

Trevligaste inspirationsboken just nu:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/10/kilted-yoga-av-finlay-wilson.html

Svar: Tack för tips om både getmjölk och boktipset. :-)
Hanna

19 Ida:

skriven

Åh va kul att döma matcher i fotboll! Jag har också gjort det och jag saknar det lite, kanske borde ta upp den karriären ?


ha en fin helg!

Svar: Ja det tycker jag. Vi behöver fler tjejer som dömer.
Hanna

20 birgitmaria:

skriven

Ojdå, fotboll! Här snöar det för fullt!
(för mig är barebells och dyl mest "nödproviant", för jag tycker verkligen inte att det är gott)

Svar: Åh, tänk om det kunde snöa här med.
Jag tror inte att det är särskilt nyttigt heller egentligen. Kollar man innehållsförteckningen så är det mest konstiga grejer.
Hanna

21 Denevigaresenären :

skriven

Oh, vad kul! Spännande med scouterna från USA. Hittade de någon/några de ville ha? 😊

Svar: Jag vet inte hur det gick för tjejerna. Jag hoppas att de gjorde det. :-)
Hanna

22 Emelie :

skriven

Men så kul och spännande! Fotboll är ju roligt!

Svar: Det är verkligen roligt. Men svårt. :-)
Hanna

23 Melissa Skywalkz:

skriven

Men åh vad kul att få vara domare, hur gick matchen då? Barebells är riktigt goda, men kan inte heller äta de längre pga mjölken. Jag rekommenderar flapjacks istället :)

Svar: Jo jag tycker det gick bra för min del. För tjejerna vet jag inte då jag inte pratade med dom efter matchen. Tack för tipset om FlapJacks.
Hanna

24 Fnulan:

skriven

Äsch det klarade väl du som en dans? Som att cykla? Alla dricker Nocco verkar det som, är det så gott?

Svar: Ja har man en gång lärt sig så sitter det såklart i bedömingar. Det som snabbt tappas är rörelsemönster och att bedöma situationer.
Hanna

25 Kamilla:

skriven

Så häftigt att vara domare. Har du fått höra mkt skit som man ibland hör att domarna får? Vilka åldrar dömer du? Sov Gott.

Svar: Jag dömer herrar division fem och damer division 2 som domare och assisterar i herrar div 4. Jag har även haft några matcher i damer division 1 men är inte rankad på den nivån än.Det var länge sedan jag fick höra att jag är värdelös men mycket kritik och protester har jag såklart fått ta. Sen beror det på vilka lag jag dömer. Vissa lag är snackigare än andra. Just protester och snack tycker jag är det svåraste att hantera. Ibland är allt jag gör fel och det är svårt. Men jag brukar tänka att det inte är mig de kritiserar utan domarrollen. Det hjälper att inte ta åt mig av det negativa.
Hanna

26 Sara :

skriven

Åh vad kul med en domare, hoppas att det är okej med domar-relaterade frågor?
Jag var tränare för pojklag upp till junior förut och fick ofta frågan om varför jag inte satsade på tjejlag osv..
Upplever du någon skillnad mellan att döma herrlag och damlag?
Ser du några skillnader i spelet på planen mellan herrlag och damlag?

Svar: Vad kul att du frågar! Jag upplever stor stor skillnad mellan att döma herrar och damer. Den största skillnaden är såklart tempot. I herrmatcher behöver jag också mer pondus och mer matchledarskap.
Herrar kör generellt med mer "rena" regelbrott, glidtacklingar och sparkar. Tjejer spelar mer med armarna, mer drag och mer fuffens "i det dolda". Till exempel tackla korrekt men samtidigt dra. Killar släpper lättare om man gjort ett misstag (om man inte är dålig hela matchen förstås) och tjejerna är mer långsinta. Nu pratar jag generellt utifrån min erfarenhet men det finns förstås undantag också.
Hanna

27 Amanda:

skriven

Hoppas det gick bra fast det var lite nervöst, Vad synd att du inte kan äta den längre pga mjölken kanske därför du inte kunde träna tidigare i veckan. Hoppas du hittar något annat gott :)

Svar: Jo det gick bra som helhet. Sen man man ju alltid göra saker annorlunda.
Eller så är det bra att jag inte kan det. Undrar hur nyttigt det är för kroppen egentligen. :-)
Hanna

28 Jennifer:

skriven

Där har du problemet med magen ja :(

Svar: Ja exakt. Usch, när magen inte fungerar så känns det i hela kroppen.
Hanna

29 Lussan:

skriven

Åh barebells är bara så gott! Vad tråkigt att magen inte klarar av det :/

Svar: Mm, det tycker jag med men det är bara att acceptera läget. :-(
Hanna

Kommentera här: