När slarv orsakar ont i ryggen

Jag har slarvat i tre veckor med att träna pilates. Och vet du, det känns i min stackars rygg. Den här veckan har jag sprungit två pass, match i måndags och intervaller i tisdags, knappt gått något förutom det jag gått på jobbet. Det har inte blivit någon pilates heller förutom enstaka klipp till instagram. Nu vill min stackars rygg vill inte vara med längre. Har så galet ont. Jag trodde att jag hade ont för att jag tränade för mycket men nu kan jag konstatera att jag inte gör det. Snarare tvärtom! Min kropp har blivit van vid en viss mängd och nu när den inte får det som den är van vid blir det pannkaka. Efter min match ikväll ska jag köra igång igen med ett lugnt pass pilates. Jag behöver det, inte bara mentalt utan också kroppsligt.
 
1 Veiken:

skriven

Vi slarvar ofta med våra kroppar. Knäppt så det förslår!

Svar: Det tycker jag också. Latmasken är en riktig elak liten sak...
Hanna

2 Sandra:

skriven

Vad roligt det låter med pilates, är det svårt?
Kram

Svar: Både ja och nej. Det beror på hur tekniskt djupt man vill gå i övningarna. Man kan göra väldigt basic och då är det inte särskilt svårt, mer tungt. Kroppen blir utmanad på ett bra sätt. Övningarna som är på Masternivå är svåra men man börjar inte med dom. Man börjar med basövningarna. Det är ett måste då alla övningar bygger på varandra så har man inte grunden går det inte att göra de svåra övningarna. :-)
Hanna

3 Mösstanten:

skriven

Ajajaj! Hoppas du snart blir bättre! Men pilates gör bra nytta för ryggen, har jag förstått.

Svar: Det hoppas jag med. Ja pilates gör ju det. Det för att pilates stärker musklerna på djupet. :-)
Hanna

4 Löpar-Åsa:

skriven

Visst är det intressant, det där med hur beroende vi blir av hur vi tränar - och inte tränar!

Svar: Ja verkligen! Kroppen är gjord för rörelse....
Hanna

5 Josäfin Andersson :

skriven

men same!! Har skadade muskler efter ett fall från hästen och skippar jag träningen en vecka! har ett schema som jag ska göra varje dag men heh det kommer ju inte hända så brukar köra minst 2-3ggr i veckan iaf, helst 5. Men skippar jag över en vecka får jag direkt ont igen!! Skitryggar D:

Svar: Det är bara ett bevis till på att våra kroppar är gjorda för rörelse och inte ett stillasittande liv... Intressant det där att rörelse minskar ont i ryggen, annars tänker man ju att det är bra att vila...
Hanna

Kommentera här: