13 orsaker varför

Jag fastnade i en serie igår: 13 orsaker varför. Den handlar om Hannah Baker, en tjej som går i highschool. Hon är ny och har svårt att få vänner. En dag tar hon livet av sig och ingen förstår varför. Eller? Det visar sig att innan hon dog spelade hon in tretton band. Hon berättar om händelser som gjorde att hon till slut kände att hon inte hade något annat val än att avsluta sitt liv.
Serien är hemsk men verkligen tänkvärd. Hur viktigt det är att lyssna när någon berättar om sin smärta. Ibland kan det vara små subtila tecken som kanske inte verkar vara så mycket här och nu men som är allt om man verkligen försöker lyssna på det som sägs mellan raderna. 
Jag vet hur det är när någon inte vill leva mer. Jag har sett den ångesten på nära håll. Hur den påverkar hela tillvaron. Den där önskan som anhörig att bara kunna göra allt bra igen. Att kunna trycka på en knapp och så är all smärta och ångest bara som bortblåst. Men det finns ingen knapp. Det enda man kan göra är att finnas där.
(HÄR finns boken och det är också därifrån bilden kommer. På Netflix finns serien. )
1 Emma Engström:

skriven

Denna serie är såå bra!

Svar: Ja! Ser fram mot säsong tre.
Hanna

2 Emilia Sjödin :

skriven

Tycker serien är jättebra!

Svar: Visst är den!
Hanna

3 Wilma Melin:

skriven

Började se den tidigare också, fruktansvärd men tänkvärd precis som du skriver!

Svar: Den är verkligen värd att tänka på.
Hanna

4 Mösstanten:

skriven

Viktiga och tunga saker du tar upp. Jag vet inte om jag skulle orka med serien men det är bra att bli påmind. Vi måste ta hand om varandra.

Svar: Nej den är tung och är man redan deprimerad så rekommenderar jag inte att se den.
Hanna

5 Netti Starby:

skriven

Låter riktigt spännande :-D Kramis

Svar: Det är den men jag rekommenderar inte att se den om man är deprimerad.
Hanna

6 Matilda Berlin:

skriven

Den är ju verkligen så himla bra!!! <33

Svar: Visst är den! Nu väntar jag på säsong tre. Vill ju veta hur det går för alla.
Hanna

7 Kristina:

skriven

Jag tycker också den var galet bra. Läste boken för några år sen, och sen såg jag att Netflix släppt den som serie. Sträckkollade säsong ett, och för bara nån månad sen kom även säsong två som är minst lika bra!

Svar: Jag har sett tre avsnitt av säsong två och jag håller med. Den är riktigt bra.
Hanna

Kommentera här: