Rollover mot en vägg

Jag fick inspiration till den här variationen av rollover när jag var hemma hos mamma och pappa. Jag skulle visa pappa rollover men det var lite plats så fötterna krockade med hans bokhylla. Jag konstaterade att det blir en riktigt härlig stretch av baksida lår och pressar du hälarna mot väggen får du även med vadmusklerna. Win, win!
OBS: Gör inte den här övningen om du har rygg/nackproblem.
Börja med benen på diagonalen, ut 45 grader. Andas in och för upp benen så de pekar rakt upp mot taket.
Andas ut och börja rulla över. Det är som en omvänd rollup. Samma princip. Artikulera genom ryggraden.
Andas in, flexa fötterna, flytta isär benen och för fötterna ner mot golvet. Pressa försiktigt hälarna mot väggen. Andas ut och börja rulla tillbaka samma väg. Använd armarna, pressa ner triceps så får du mer stöd. Repetera.
 
 
 
 
 
 
1 Netti Starby:

skriven

Vilken grym övning :-D Kramis

Svar: Tack, kul att gillar den! :-)
Hanna

2 AW:

skriven

Vilken bra övning och tydliga bilder som förklarar hur man gör! :D

Svar: Kul att du gillar inlägget! :-)
Hanna

3 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Så bra övningar. Har gjort sådant i många år, men försöker att undvika det nu sedan jag fått mer smärta i nacken :)

Svar: Ja, har man ont i nacken ska övningen inte göras. :-)
Hanna

Kommentera här: