Med ankelvikter

Jag har vilodag idag från löpning men tänkte jag skulle tipsa om några nya favoriter och gamla favoriter. Igår hittade jag våra vikter för ankeln. De är perfekta för att hotta upp styrketräningen. Dessa väger ett kilo vilket kan låta lite men ett kilo extra på varje ben gör en hel del faktiskt. Se antalet repetitioner som en vägledning och man kan såklart göra dessa övningar utan vikter också.
Diagonallyft
Armbåge mot knä
Pulsa uppåt med benen. Hälen mot taket. Tio repetitioner kan vara lagom för att känna en härlig bränna i lilla rumpen.
Samma som ovan men med sträckt ben. Tio repetitioner. Repetera på andra sidan.
Single leg stretch. Tio repetitioner. Tänk kvalitet före kvantitet. Sista repetitionen ska vara lika tekniskt korrekt som den första.
Double leg stretch - tänk längd. I pilates brukar man prata om en tvåvägsstretch och den här övningen har precics det.
Gör dig så lång du kan och sträck ut armar och ben utan att sjunka i ner med övre delen av kroppen. Det är svårt och kräver mer magstyrka än man tror.
Hello belly. Sänk och höj benen. Gå bara så långt ner med benen att ländryggen inte lyfter från mattan. 6-8 repetitioner.
Växla ben. Tänk på att inte kollapsa. Lyft upp bröstet, naveln mot ryggraden. Stolt hållning.
1 Katarina:

skriven

Hallå!
Men wooow vad många bra övningar...hua hua nu måste jag verkligen ta tag i min träning..
Ska minsann börja i kväll! Tack för superbra tips!
kram Katarina

Svar: Vad kul att du gillar mina tips. Hoppas att du kom igång igår som du tänkt. Kram Hanna
Hanna

2 Ida Jansson:

skriven

Var kan man köpa ankelvikter? Vad kostar dom?

Svar: De finns på de flesta välsorterade butikernas träningsredskap. De kostar runt 200.
Hanna

3 Löpar-Åsa:

skriven

Åh! Tack för påminnelsen! Ska leta fram mina i renoveringskaoset och köra lite övningar!

Svar: Det var så lite. :-D
Hanna

4 My:

skriven

Superbra tips på övningar :)

Svar: Kul att du gillar!
Hanna

5 Mathilda:

skriven

Så bra med ankelvikter och övningar! Ska verkligen köpa mig ett par!

Svar: Ja men gör det. Det är verkligen jättebra.
Hanna

6 Ida:

skriven

Kanon med såna ankelvikter ju! :D Bra tips!

Svar: Kul att du gillar mitt tips.
Hanna

7 Znogge:

skriven

Ett kilo extra på varje ankel gör stor skillnad!

Svar: Verkligen, det ska inte underskattas. :-)
Hanna

8 ★ Orsakullan som blev mamma vid 20, numera även lärare och doula ★:

skriven

Smart :D. Ser ut att vara riktigt bra övningar :)

Svar: Testa dem gärna och berätta vad du tyckte. :-)
Hanna

9 Clara:

skriven

Vilken bra grej! Jag visste inte ens att det fanns något som ankelvikter haha

Kommentera här: