För att bakåtböjningar är bra

Härliga bakåtböjningar! Positionen ovan har jag inte testat sedan jag var barn och jag har visst lite rörlighet fortfarande även om jag känner mig stel som en pinne. Bakåtböjningar ökar flexibiliteten i ryggraden, öppnar upp i bröstet och i skuldror. Det kan även hjälpa till med att släppa spänningar i musklerna. Att göra bakåtböjningar är en bra motvikt till dagens framåtlutade liv, framför datorn, i soffan och så vidare.
Bröstryggens kotor kan böjas bakåt vridas och trots det används kotorna mest vid framåtböjning både på jobbet och hemma. Det mesta som görs i vardagen görs framåt vilket innebär att ryggraden i övre delen av ryggen är framåtlutad hela dagarna. Även när man ligger och slappar i soffan så är det en framåtböjning. Problemet som uppstår då är att musklerna blir korta och stela och det leder även till att de ömmar.
Det finns några detaljer att tänka på:
- Det får inte göra ont eller kännas obehagligt. Då måste man backa.
- Får du ont i ländryggen, backa! Gör positioner som ökar rörligheten i övre delen av ryggen för att avlasta länden.
- Ha tålamod! Har man för bråttom kan det göra med skada än nytta.
- Man måste även bygga upp styrkan för att balansera flexibiliteten.
- Målet ska alltid vara att göra övningen säkert, inte komma så djupt som möjligt.



1 Johanna:

skriven

Åh blev väldigt sugen på att göra någon själv nu! Det är såååå skönt 🙏

Svar: Ja gör det. En sak jag kom på att jag glömt att skriva i inlägget är att det är superviktigt att verkligen värma upp.
Hanna

2 Abra:

skriven

Yoga är grymt! Följer en youtuber som heter Adrienne som delar flera olika yoga-pass. Hon skapade en video som heter Yoga for depression. Älskar det.

Svar: Jag har också hört om henne att hon ska vara bra.
Hanna

3 Amanda:

skriven

Så kul att läsa :)

Svar: Har du testat bakåtböjningar? Det är så bra för ryggen.
Hanna

Kommentera här: