Äntligen har vi fått vårt staket

Så här såg det ut 2012 när vi flyttade in. Sedan dess har staketet vid själva uteplatsen fått ett lager färg. Det stora problemet har dock varit det andra staketet vid gräsmattan. Förra året fick grannarna nytt staket och vi fick nytt staket på baksidan. Då vårt staket tydligen var utanför tomtgränsen ville hyresvärden flytta några stolpar.  Flytten av stolparna orsakade ett litet (läs stort) strömavbrott eftersom hyresvärden inte kollade upp först exakt var el+telefonledning satt. Det upptäcktes dels när jag och barnen fick stötar i fötterna när vi gick på gräsmattan barfota och det var blött samtidigt. Vid strömavbrottet kom tekniska verken ut på jourtid för att gräva upp gräsmattan och åtgärda det hela. Det blev säkert billigt och bra för vår hyresvärd.....
 
Kul att ha före och efterbilder. Man glömmer så fort hur det såg ut innan förändringarna gjordes. Den där häcken hade jag förträngt och det tog ett par år av tjat innan vi fick hjälp att få bort den. Rickard sågade ner den och ett företag kom och grävde upp den.
Men jag vet inte hur såna här firmor jobbar egentligen. Det tog nästan två månader från att de rev det gamla staketet till att det nya kom upp. De har bara jobbat korta stunder i taget och igår slutade de för dagen när staketet var färdigt och det bara var att sätta upp den nya grinden. De kom imorse och gjorde det jobbet. Ett jobb som max tog en kvart. Kanske är det ett sätt att kunna ta ut mer reseersättning men de skulle ju hinna fler jobb om de arbetade lite effektivare på varje jobb.
Visst är morgonljuset så här i oktober fantastiskt! Nu har tunga moln redan skymt solen men visst är ljuset fint. Helt annorlunda än morgonljuset på sommaren men på ett positvitv sätt. I hörnet planerar jag att anlägga en rabatt. Jag vill ha höga växter närmast staketet och så lägre blommor framför. Men det blir nästa års projekt.
Så fort jag är frisk ska jag ut och dra upp tistlar i rabatten. Jag läste att om de får växa till sig innan man drar upp dem så orkar de inte växa upp lika snabbt igen eftersom det har tagit så mycket energi från växten att växa. Jag tycker det stämmer för förra gången jag drog tistlar så tog det minst en vecka innan de kom upp igen jämfört med en dag när jag drog dem när de precis kommit upp. Men det har jag nog skrivit om tidigare så jag ska inte tjata om det.
Om två år kan staketet målas. Det är ett behandlat trä så det måste utsättas för väder och vind innan det går att måla. Jag vill såklart ha det vitt. Det kommer bli så fräscht. 
1 Jessica Högberg:

skriven

Vilka härliga bilder, grattis till äntligen färdigt staket;)

Svar: Tack så mycket!
Hanna

2 Felicia:

skriven

Härligt :D blev fint ju

Svar: Och ännu bättre kommer det bli sen när vi kan måla det. :-)
Hanna

Kommentera här: