The danish girl

Jag tänkte bara kika in lite snabbt för att ge ett filmtips innan jag fortsätter med pluggandet. Ända sedan jag har såg filmen "Till det som är vackert" med Alicia Vikander i huvudrollen så har jag tyckt om henne. En film som jag velat se ett tag är "The danish girl" där hon också belönades för en Oscar för bästa kvinnliga biroll. I eftermiddags gick den på CMore och jag satt som klistrad. Den handlar om Gerda (Alicia) och Einar (Eddie Redmayne) som är ett gift konstnärspar. Han målar landskap och hon mer kontroversiella motiv. Det riktiga genombrottet kommer när hon börjat måla av sin man klädd som kvinna. Detta börjar som lekar men allt eftersom tiden går visar det sig att Einar är född till kvinna men i fel kropp. En lång kamp börjar.
Jag tyckte att filmen var helt fantastiskt bra. Filmen visar en del av historien bakom världens första könsbyte och det tycker jag är riktigt spännande. När filmen var slut så satte jag mig direkt och googlade om Einar (som kallade sig för Lili som kvinna) och Gerda. Se filmen om du inte redan gjort det.
Printscreen cdon.com. Inlägget innehåller även affiliatelänk.
1 Felicia:

skriven

Har faktiskt inte sett den än även fast alla säger att den ska vara bra :D så tack för påminnelsen.

Kommentera här: