The saw

The saw är en grundövning. Den stärker ryggradens muskler, stretchar baksida lår och höfter och stärker magmusklerna. Den förbättrar din hållning och en mer stabil kropp med kontrollerade rörelser. För mig är det en sån där hatövning. Jag vet hur bra den är men just eftersom jag har svårt för den gör jag den inte så mycket som jag borde. Det är ju egentligen "hatövningarna" som du behöver göra mest för det är de musklerna i kroppen som behöver stärkas mest. I pilates handlar det mycket om en tvåvägsstretch och the saw handlar om just det. Bröstkorg och övre ryggen "hålls öppen" mendan armarna sträcks i motsatt riktning. The saw kräver även bäckenstabilitet. Det är mycket aktivitet i överdelen av kroppen medan höfterna hålls jämna och stabila med hjälp av magmusklerna.Förbered genom att sitta rakt upp på dina sittben. Tänk energi från huvudet och ända ner i mattan och gör dig lång. Sträck ut benen framför dig och ha fötterna ungefär höftbrett isär. Stretcha fötterna och spreta med tårna och slappna sedan av. Om du har tighta baksidalårmuskler kan du sitta på något så du kommer upp en bit. Du kan även göra samma sak med korsade ben. Armarna sträcks ut till sidan, jämt med skuldronar och handflatorna pekar nedåt eller framåt. OBS: Om du har smärta i axlarna eller andra problem kan du göra en variant av the saw. Det följer samma princip, men håll armarna mot bröstet eller mot skuldrorna.
Andas in och vrid till vänster, förläng i ryggraden men använd magen för att hålla höfterna stadig och jämn med den andra. Andas ut och låt blicken följa med bakre handen när du vrider. Övningen kallas för the saw för att tanken är att med främre handen såga av dig lilltån. Vrid så långt du kan men se till att sittbenen är mot mattan. Andas ut och försök komma ytterligare en liten bit ner mot mattan. er ni att jag lyfter lite på rumpan, så ska det inte se ut. För att undvika att rumpan följer med, sträck dig inte lika långt fram. Arbeta på att verkligen använda ditt powerhouse under hela övningen och jobba på tvåvägsstretchen.
När du kommit så långt ner du kan, räta upp dig och vrid sedan tillbaka till utgångsläget. Repetera på andra sidan. Det är lagom med tre repetioner på varje sida.
 
1 Mirre:

skriven

Oh förstår att den stärker ryggen ser skönt och samtidigt jobbigt ut

Svar: Den är riktigt jobbig, just därför jag "smiter" från den. Men jag ska börja göra alla mina "hatövningar". Det är dem jag behöver som mest.
Hanna

2 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Låter ju verkligen som en kanonbra övning som jag skulle behöva göra, haha! Tack för tipset!

Svar: Det är en superbra övning! Varsågod. :-)
Hanna

Kommentera här: