Hanna

Corkscrew
Det var svårt att få till bra och tydliga bilder på den här övningen så du får den i rörlig bild istället. Det här är en rejäl utmaning för stabilitet i skuldrorna och för magen. I princip är övningen som one leg circle men med båda benen istället för bara ett ben och så lägger jag till en rollover/jackknife. Den här övningen stärker även sneda magmusklerna.
Meningen är att benen ska forma en halvmåne från center, till sidan och ner till golvet och sedan upp igen. Ligg på rygg med axlarna avslappnade och inte uppe vid öronen. Armarna ska vara längs med sidorna och med handflatorna ner. Sträck benen upp mot taket och håll ihop dem. Innan du börjar övningen, ta några djupa andetag och låt magen sjunka ner djupt mot ryggraden och ryggraden förlängs mot mattan. Ryggraden ska inte vara neutral. Dina magmuskler kommer få bra träning samtidigt som överkroppen ska vara så avslappnad som möjligt. Andas in och scoopa, använd magmusklerna för att ta benen åt sidan och de ska hållas ihop. Gör en liten rörelse först och ha höfterna på mattan. Med tiden du blir starkare kan du göra cirkeln större och även lägga till rollovern. Pressa ner armarna i mattan, det hjälper dig att behålla kontrollen. När du cirklar ner mot golvet så ta inte benen så långt ner att nedre delen av ryggen "släpper mattan". Benen rör sig sedan till andra sidan och upp. Byt håll och repetera tre gånger på varje sida.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress