Hanna

Control balance
Det här är näst sista övningen i den klassiska pilatesserien och jag har alltså snart gått igenom 34 pilatesövningar, allt från basic till riktigt avancerade övningar. Den heter control balance och är en riktigt avancerad övning som fokuserar på magmusklerna och höftmusklerna. Meningen med övningen är att stärka rumpan och baksida lår samt stabilisera bäckenet. Det är en övning som bygger vidare på det du lärt dig i rollover och jackknife.
Börja med att ligga på rygg med armarna mot varandra och båda benen mot taket. Rulla över och placera fötterna i mattan. Cirkla bak armarna och placera båda händerna på den högra foten. Sträck up det vänstra benet mot taket utan att byta position på höfterna eller överkroppen. För tillbaka det vänstra benet och håll i foten med händerna och lyft det högra benet mot taket. Repetera. Den mer avancerade kan switcha ben i en mer flödande rörelse. Undvik den här rörelsen om du har rygg- eller nackproblem. Bibehåll ett stabilt bäcken och sjunk inte ner i ditt powerhouse.

Heléna

Jag önskar verkligen att jag också hade lika bra kontroll över min kropp - snyggt jobbat Hanna :D Kram <3

Svar: Tack söta du! Jag hade inte heller så bra kroppskontroll när jag började. Det kommer med träning. :-) Kram
Hanna

Malin

Fokuserat :-)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress