Nej, det är inte att bara äta lite av allt!

Jag blev så provocerad av ett inlägg som jag stötte på häromdagen. Alltså verkligen arg för jag tyckte det var så dumt, okunnigt och fördomsfullt, (nej,jag tänker inte länka). För att göra inlägget kort så handlade det om att LCHF är skadligt för kroppen, både på kort och på lång sikt. Att det inte är någon livsstil utan en diet. Det enda som är bra för kroppen är att äta allsidigt och att motionera. Jag skrev en kommentar där jag belyste att många äter LCHF och mår suveränt bra av det. Jag tänker även på de som har diabetes och har ett stabilt blodsocker sedan de la om kosten till LCHF. Jag berättade om mina triggers, mat som sätter igång en spiral av dåliga matval, bland annat.
Det är inte så enkelt som att om man bara äter allsidigt/lite av allt så kommer man må bra och att det är det bästa alternativet. Ännu mer säker på min sak blev jag när jag läste My:s inlägg. Hon är en tjej som kämpar med sockerberoende varje dag. För många människor är socker ett riktigt rävgift och sätter igång spiraler av val som påverkar dem negativt.
Du ska få läsa ett citat från det inlägget, citatet är bra för det sammanfattar med bara några meningar varför det för vissa är ett bättre alternativ att äta strikt LCHF.
"Idag firar jag 600 dagar fri från alkohol, socker, mjöl, mejerier (undantaget smör) & sötningsmedel. Det är så jag definierar min abstinens. Livet utan de livsmedel som gör att jag blir helt handikappad och bara vill äta, som hindrar mig att leva som mitt allra bästa jag."
Jag blir så arg på människor som tror sig veta allt och ska ha åsikter utan att egentligen veta ett dugg. Människor som lever i sitt eget lilla universum och inte kan se att det kan finnas mer bakom ett beslut än vad som märks vid första anblicken. Det blir så fel när man använder sig själv som "exempel", "det fungerar för mig, då måste det fungera för alla andra också". Dumheter säger jag, så enkelt är det inte.
 

Kommentera här: