En grön näringsbomb

Godmorgon torsdag, jag har en ledig dag framför mig och det ska bli så skönt. Igår när jag kom hem från jobbet var jag precis som en trasa men efter att ha sovit en stund, (jag somnade som en sten i soffan fast jag tänkte att jag inte alls skulle sova....) mat och så en femkilometerspromenad kändes det så mycket bättre.
Varje morgon har jag ätit min overnightoat men idag blir det en chiapudding med nicecream gjort på banan, spirulina, vaniljpulver och ananas. Jag har hört mycket gott om spirulina och det är en riktig superalg, en alg som är rik på både klorofyll, protein, vitamniner och andra livsviktiga näringsämnen.
Spirulina renar kroppen från gifter och det finns forskning som visar att spirulina har en inflammationsdämpande effekt. Det som ger sprulina färgen är ett pigment som heter fykocyanin som har starkt antioxiderande effekter vilket lindrar smärta och inflammationer. Algen rensar även kroppen från tungmetaller och skyddar nervceller och lever. Den innehåller alla vitaminer utom D och har mycket folsyra, vitamin B2 och vitamin B1. Spirulina har även många andra bra fördelar. Något som gör att det verkligen är värt att testa tycker jag.
En liten del av min nicecream blandade jag med acaipulver. Acai är en frukt som växer på palmträd i Amazonskogen och är rik på antioxidanter, fiber och andra nyttiga ämnen. Lite roligt att tänka på hur annorlunda jag tänker nu mot förr. Förut så tyckte jag att det var helt onödigt med kosttillskott men har förstått nu att kroppen verkligen behöver extra tillskott då maten inte innehåller samma mängd vitaminer och mineraler som det gjortde förr.
Jag köpte spirulina, acai och MSM från Welloteket.
 
1 Karin:

skriven

intressant, kanske man ska testa :)

Svar: Det tycker jag du bör göra. :-)
Hanna

2 Netti Starby:

skriven

Det där måste jag prova! :-D Kramis

Svar: Ja, gör det. Berätta sen vad du tyckte. :-) Kram
Hanna

3 jessy:

skriven

Mums!

4 Kattis:

skriven

Bra tips och info!:)

Svar: Kul att du gillar inlägget!
Hanna

5 Rebecca:

skriven

mums vad gott!

Svar: Ja det var gott! :-)
Hanna

6 Anneli:

skriven

Haha..först trodde jag att det var ostbågar som låg på toppen :-)

Låter så gott! Jag måste ta mig i kragen och bli lite nyttigare. Steg 1: Handla hem produkterna!

Kram och ha en fin kväll!

Anneli

Svar: Haha, det hade varit något det :-) Jag älskar ostkrokar så varför inte, hehe.
Hanna

7 Erika:

skriven

Det där såg verkligen gott ut :)

Svar: Det var supergott! :-)
Hanna

8 Days by Johanna:

skriven

Ser gott ut. Måste ta mig i kragen och testa !

Svar: Det tycker jag att du ska göra. :-)
Hanna

9 Mirre:

skriven

Oj vilken energibomb

Svar: Ja, det kändes supernyttigt och jag har haft världens energi hela dagen. :-)
Hanna

10 Amanda Jona [SPONTAN]:

skriven

Låter ju superbra! :)

Svar: Ja det är superbra. Om man inte som jag gjorde imorse råkade ta för mycket spirulina... :-D
Hanna

11 Sarah:

skriven

Skönt o va ledig :)

Kommentera här: