Hanna

Med ett band och ett staket
Jag drömmer om olika pilatesmaskiner och vad gäller att hitta alternativ så är det bara fantasin som sätter begränsningarna. Ikväll använde jag ett gummiband och staketet för att testa två olika pilatesövningar.
Thigh stretch - en övning som kan göras både på matta, reformer och cadillac. Tanken med övningen är att stretcha och stärka låren och hitta stabilitet i skuldrorna. Övningen ökar också flexibiliteten i bakåtböjningar. Om du har rygg/knä eller nackproblem bör du undvika övningen om det orsakar mer smärta.
Andas in och förbered (dvs spänn powerhouse och rumpa) Andas ut och luta bak. Rörelsen ska komma från magen och du mäste verkligen använda magen under hela övningen för att komma upp igen. Du kan även göra samma övning utan band. Sträck fram armarna framför dig när du lutar bak och för bak dem när du kommer tillbaka till upprätt läge.
Roll down - Jag kommer beskriva övningen steg för steg utan band och modifierad men principen är densamma med band.
- Sitt upp med knäna böjda och fötterna på mattan, höftbredd i sär, eller ihop. Sträck fram armarna framför dig och gör dig lång. Andas in.
- Andas ut och börja rulla ner. Dra in naveln mot ryggraden och skapa en c-kurva i ryggraden. Kom ihåg att kontrollera rörelsen från magen. Tänk på att pressa ner ryggraden i mattan kota för kota. Rulla långsamt ner tills du ligger på mattan. Armarna längs med sidorna.
- Andas in djupt, andas ut och börja rulla upp.
- Tänk på att lyfta huvudet först genom att klämma fast en clementine under din haka. Sträck fram armarna. Använd magmusklerna för att komma upp. Avsluta övningen genom att räta upp dig, en kota i taget. Sitt upp och tänk längd. Axlarna ska vara avslappnade och sänkta. Upprepa sex gånger.
 
(Jag fick byta band då jag råkade ta sönder det gula.... Klippet med thigh stretch är på snabbspolning)
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress