Jag jobbar på.....

..... med mina armhävningar och igår testade jag att göra ett gäng excentriska armhävningar både på tå och på knä. Mitt problem när jag gör armhävningar är att jag "tappar magen". Däremot när jag gör excentriska armhävningar känner jag direkt att det inte är min mage som är problemet utan snarare att jag inte är tillräckligt stark i bröstmusklerna och triceps för att orka pressa upp mig igen.
Hur gör man då en excentrisk armhävning? Du kan välja mellan att antingen ha händerna brett och då fokusera mer på bröstmusklerna eller ha ett smalt grepp och då fokusera på triceps. 
- Börja med att stå i plankposition med raka armar och ben. Axlarna ska vara rakt ovanför handlederna. Spänn ditt powerhouse.
- Andas in och när du andas ut sänk kroppen långsamt mot golvet genom att böja i armbågarna.
Om du gör smala armhävningar, tänk på att inte "spreta utåt" med armbågarna (som bilden ovan) utan de ska vara tätt intill kroppen.
Tänk på att inte kollapsa utan att hela kroppen når marken samtidigt. Tänk på att inte dra upp axlarna till öronen utan håll axlarna nere. Gör så många repetitioner du orkar och lägg in övningen i din vanliga rutin.
Du kan även göra på knä men det bästa är att göra excentriska armhävningar på tå för att lära kroppen rätt från början.
 
 
1 GoForFit | Anorektisk tjej hittade styrketräningen:

skriven

Grymt!! :)

2 PhotoJelly:

skriven

Wow, grymt!!!

3 ajlimullersandvik.blogg.se:

skriven

Jag tar mig inte upp vid armhävningar, mina triceps klarar inte min vikt... undra hur lång tid det tar innan musklerna blir starka nog.

Svar: Jag tar mig inte heller upp när jag försöker. Jag kollapsar. Därför jobbar jag nu med excentriska för att bygga en bra grund innan jag tar övningen till nästa steg. 💪
Hanna

4 birgitmaria:

skriven

Ser bra ut! Du kommer definitivt att klara utmaningen!

Svar: Tack för pepp!
Hanna

5 Liv Ringström:

skriven

Jag förstår inte alls det där med armhävningar, jag har försökt sen jag var liten men aldrig lyckats, haha!
Men bra tips, kanske man bör testa!

Svar: Haha, det är verkligen svårt. Men jag ska lära mig. :-)
Hanna

Kommentera här: