När jag får ont i magen

"64 kg. Upp 3 hekto men jag ser det som att stå stilla… Vad det är segt nu, jag vill bara ner till mina 62 och stanna där. Men häromdagen slog det mig att det kanske är såhär jag väger nu? Jag kanske inte kan gå ner till 62 utan att göra våld på mig själv? Jag kanske bara ska stanna? Jag känner mig nöjd, nu vill jag bara träna min kropp så att den blir stark igen men vikten är jag ju faktiskt nöjd med. Men nej. Jag ska fortsätta. ViktVäktarna är ju inte det minsta svårt så det känns mer som en utmaning att orka laga bra och nyttig mat och det ska jag fortsätta med ett tag till."
Du vet att jag för ett tag sedan tog ställning till att inte skriva om vikt. Nu måste jag dock lyfta en sak som många funderar och debatterar om. Claudia Galli Concha har ett samarbete med Viktväktarna och särskilt citatet ovan har många reagerat över. Så också jag. När jag ser bilderna på Claudia ser jag en smal tjej som inte behöver gå ner ett hekto till. Som har den kroppen många drömmer om. Ändå är hon inte nöjd och jag tycker att det är sorgligt. Att hur nöjd man är sitter i hur många kilon man väger. Det viktigaste borde vara att man mår bra och att kroppen fungerar som den ska.
Jag får ont i magen när jag tänker på alla tjejer som ser bilderna och kanske tänker. "Om hon inte är nöjd med den kroppen, varför ska då jag vara nöjd mig kropp". "Jag måste nog gå ner några kilon". Jag tycker inte att hon har personligt ansvar på det sättet. Man har ett eget ansvar att inte läsa det som man mår dåligt av och som triggar. Dock så är sanningen att man påverkas vare sig man vill eller inte och därför är det så viktigt att tänka ett steg längre. Ett inlägg tas inte alltid emot som avsändaren har tänkt sig.
Hennes inlägg har skrivits under hashtagen #mammapepp och jag tycker inte att det är mammapeppigt alls. Mammapepp är inte att uppmuntra till bantning eller att skriva ut exakt antal kilon man har tappat. För mig handlar mammapepp om att må bra oavsett vikt. Att ha en bra balans mellan äta, träna, sova och att inte stressa, det är hälsosamt. Inte jaga kilon hit eller dit.
Det här inlägget tycker jag är bra. Fokusera på det som du mår bra av och jaga inte siffror på vågen!
 
1 Days by Johanna:

skriven

Nej det är inte mammapepp och uppmuntra till bantning, långt i från. Är man ansiktet utåt så får man tänka lite på vad man säger/skriver, för det kan tolkas så olika. Vikten är bara en siffra, 64 eller 64, mår man bra kan det liksom kvitta. jag har en ätstörning i bakgrunden och fokuserade allt för mkt på vikten, varför går jag aldrig upp, till den dagen då jag bestämde mig för skita i vågen och gå på känsla istället.

2 Mirre:

skriven

Det är lätt att stirra sig blind på de sistoa kg och hektona, och man blir besviken om man gått upp 5-8hg säger vi trots att man väger mindre än man trodde man skulle osv, man måste nog se till helheten mera och inte hetsa så mycket

3 Jenny:

skriven

Galen kampanj det där! Kör istället hashtag #ensundaremammapepp på bilder/texter mm och ta över #mammapeppen med massa sundare grejer. Det är ingenting annat än mammahets det där.

Kommentera här: