Skillnad mellan yoga och pilates

Jag fick en fråga på instagram om skillnaden mellan yoga och pilates och tänkte att det kanske är fler av er som undrar över det. Därför tänkte jag skriva ett litet inlägg om det.
Yoga
Yoga härstammar från indisk religion och filosofi. Att hitta en samstämmig betydelse av ordet yoga är svårt men en vanlig tolkning är en förening mellan atman (människosjälen) och brahman (världssjälen). Det finns stora andliga ändamål med yoga men sägs även minska stress, hålla kroppen smidig och öka välbefinnandet och hälsa. (Källa: wikipedia) Yoga är inte bara fysiska ställningar utan genom att kombinera andningsövningar, avslappning, koncentrations-och meditationstekniker skapar balans mellan kropp och själ. Yoga är minst 5000 år gammalt. Ordet yoga är sanskrit och betyder förening/balans. Det är en teknik för mentalt, andligt och fysiskt växande och att uppnå fullständig medvetenhet. En teknik för att vara ständigt närvarande i nuet, att vara medveten om det som händer och att vara uppmärksam med alla sinnen. Enligt källa ökar regelbunden yogaträning förmågan att lära sig att lyssna inåt och ökar medvetenheten om vad som händer i kroppen och sinnet. Den påstås lösa blockeringar i kroppen och sinnet och kan då med olika tekniker lösa allt från grunden. "Att nå en djupare andlig insikt om verklighetens sanna natur och att göra dig som människa fullständigt medveten och uppnå din fulla potential."
Pilates
Pilates grundades av en man som hette Joseph H Pilates för över hundra år sedan. Han var ett perfekt exempel på hur väl metoden fungerar. Joseph var en sjuklig man och började därför tidigt att arbeta för att stärka sin hälsa. Inspiration tog han bland annat från bodybuilding, kampsporter och djurens rörelsemönster (tror man, utvecklandet är omgärdat av många myter.) Pilates själv kalIade sin metod för "the art of contrology" eftersom varje övning ska utföras med kontroll från powerhouse (magen), andning, och tanken är att varje repetition i en övning ska vara lite bättre än den föregående av samma. Alltså krävs det mycket tankeverksamhet under övningarna.
Pilates i korthet:
- balans mellan kropp och sinne.
- styrka och smidighet i kombination
- effektiv andning.
- ryggradens naturliga rörlighet.
- att aldrig överutveckla stora muskler på bekostnad av små muskler.
(Källa: Pilates för styrka, spänst och smidighet, Kristina Modig)
Det finns sex principer inom pilates: kontroll, koncentration, centrering (magen, all kraft kommer från magen och ryggen, som ett band av energi som går runt kroppen), flöde (alla övningar ska vara mjuka, graciösa och med ett "flow") precision och andning.
För att sammanfatta: den största skillnaden är det andliga fokuset inom yoga som inte finns inom pilates även om vissa övningar är inspirerade av yoga. I pilates utförs övningarna i ett flöde medan yoga handlar mycket om att hålla positionerna. En annan skillnad är att det inte ingår meditation i pilates.
 
1 Johanna Utterberg:

skriven

Intressant läsning! :D

sv: Absolut, ta den du! :)

2 Netti Starby:

skriven

Intressant läsning! Kram

3 Mammsen:

skriven

Fattar ingenting. Känner hur jag bara tappar intresset och tålamodet när det skall vara så komplicerat, sånt fixar inte jag. Jag älskar mitt gåband, bara att gå, men jag vet, det bygger ju absolut ingenting. Fattar inte att du orkar. Önskar jag hade haft lite av din ork och tålamod för träning.

Svar: Förstår hur du tänker men egentligen är det inte så komplicerat. Övningarna kan du fortfarande göra och det ger mycket utan att tänka på precis varenda princip. Det kan jag vara ärlig med och säga att jag inte är på den nivån att jag fixar övningarna och tänka på alla principer. Det ger mycket styrka ändå. Yoga har jag inget intresse av eftersom det är ett helt trossystem som ligger bakom, det går inte ihop med den tro jag har.
Hanna

4 Carro:

skriven

Tack för förklaringen!
Kram Carro

5 Sussi - Livet i söder! :

skriven

Tänkte bara inflika att det inom yoga också förekommer mycket flöden, bland annat i solhälsningarna som är en "grund" i yoga. Det är mer sånt jag gör nu när jag kommit igång lite med yoga =) Fast tänker mig att komma igång lite mer med positioner också sen och se vad man reder ut ;-) haha

Kommentera här: