Bakning idag

  

Idag har jag bakat: godiskakor och chokladmuffins. Här kommer recept.

Godiskakor 50 st

5 dl vetemjöl 
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
200 gram smör eller margarin

Hacka samman mjöl, socker, margarin, vaniljsocker och matfett för hand eller i matberedare. Forma degen till två rullar ca 4 cm tjock och rulla dem i strössel. Därefter ska de plastas in och vila i kylskåpet i 30 minuter. Skär sedan rullarna i ½ cm tjocka skivor. Tryck i en nonstop i varje kaka.  Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 10 minuter på 175 grader.


Chokladmuffins 12 st

100 gram smör eller margarin
1 dl mjölk
2 ägg
1½ dl strösocker
2½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 225 och ställ sedan pappersformar på en plåt. Smält matfett och tillsätt mjölk. Låt det bli varmt men det får inte koka.  Vispa socker och ägg pösigt. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och vaniljsocker. Blanda i mjölblandningen växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten. Fyll formarna till 3/4 med smet. Grädda mitt i ugnen 10-12 minuter. Låt muffinsen svalna och blanda ihop chokladflorsocker (1dl) och vatten (1-2 msk) och bred ut på muffinsen. Idag tog jag nonstop men enligt receptet ska det vara krossad daim.


1 Malin:

skriven

SV: Klänningar låter kallt på vintern men det är fint ^^.

2 Ness:

skriven

Dom finns på gina =D

3 victoria:

skriven

de lugnt:D

4 A.C:

skriven

tcktack:D



allt väl?:d

5 Evelyn:

skriven

Tack så jättemkt det behöver jag faktiskt :)

Vilka roliga kakor ni har bakat, ser jättegott ut =)Men jag får inte göra sånna själv nu...

6 annas Perssonliga:

skriven

Hej,



Mmmm, muffinsen ser supergoda ut!



sv: Javisst var overallen fin och ganska stor i st så jag räknar med att hon kan ha den även nästa år...eller får lillasyster ärva. Torr och varm kommer hon vara i vinter åtminstonde.



Kram

7 Anette:

skriven

Duktig du är! Ser så gott ut som vanligt :)

8 Hanna:

skriven

gott!

9 Anonym:

skriven

mums vad gott. Duktig du är. Kan du inte skicka en med posten till mig? haha ;)



sv. tusen tack!

10 ifranks:

skriven

det var jag som skrev kommentaren upptill!

11 Katja:

skriven

mums mums! vad gott :)

12 Veronika:

skriven

Mums :)

Kommentera här: